Friday, October 21, 2011

Bakal Pengganti Arwah..

Sebelum sy teruskan nukilan ni, sama² hadiakan al-fatihah buat Arwah Abah yang sudah meninggalkan kami sekeluarga selama mencecah 14 tahun akibat penyakit yang dialaminya..sesungguhnya kami amat merindui Arwah dan berdoa agar Arwah ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh dan beriman kepada Allah S.W.T..

Semasa hidupnya di muka bumi Allah ni, Arwah merupakan seorang tukang jahit dan walaupun tidak berpelajaran tinggi Arwah mengembangkan kerjayanya sebagai tukang jahit di Tanah Suci Mekah untuk rakyat Malaysia disana tapi mungkin ramai yang tidak tahu. Hasrat utamanya adalah untuk mengumpulkan wang demi membawa kedua orang tuanya ke Tanah Suci Mekah untuk mengerjakan ibadat haji..Bertahun Arwah disana bertungkus lumus dan akhirnya penantiannya serta harapan tercapai..Arwah pulang ke Malaysia dan menetap disini setelah berkahwin..namun tahun 1997 merupakan tahun akhir buatnya dan kami tabah menerima pemergiannya..

Hasrat Ma untuk anaknya mewarisi kepakaran Arwah nampak pudar sebab tak ada seorang pun berminat ke arah itu. Mesin jahit terbiar dan jika perlu Ma akan gunakan sebab Arwah pernah ajarkan Ma buat baju kurung untuk anak-anak..cuma baju melayu tak sempat dipelajari oleh Ma..

Kami membesar dari tahun ke tahun,.semasa pemergiannya kakak sulung tingkatan 1, sekarang 2011 adik bongsu tingkatan 5..begitu cepat masa berlalu dan hasrat Ma mula bercambah..dalam tak sedar ada diantara kami mula mewarisi bakat Arwah..dia mula menunjukkan minat dalam bidang jahitan dan hasil jahitan yang diperoleh turut memuaskan walaupun hanya sekadar me'alter baju, seluar, beg, atau aksesori lain.

Dia pun dh nyatakan hasrat kt Ma untuk masuk kelas menjahit bagi belajar menjahit baju pula..sy berharap sangat hasrat ni tercapai dan bukan sekadar di mulut sahaja..sy pn ada try menjahit tapi x secermat dia,.jadi rasanya xda bakat ke arah itu..bukan adik-beradik perempuan, tapi adik lelaki.mmg sesuai sgt mewarisi kerjaya Arwah..Ma pernah kata dari gaya dia berjalan, duduk, makan, menyorak saat tengok bola sebijik mcm Arwah..

Moga hasrat Ma tercapai dan legasi Arwah tercipta..bak kata pepatah " patah tumbuh hilang berganti "


Amin...

2 comments:

NiA said...

AlFatihah....mis him dem much...
izzit adik???waoww...ari tu ada dgr ma crito...juz give him fully support...ak pn nk blja ms xmngizinkn agi,...but i wil...hehe...

sarra said...

buekkk yo lah tu,..hahaha...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...